Reis tot dusver - Reisverslag uit Perpezac-le-Blanc, Frankrijk van Derkenmarit - WaarBenJij.nu Reis tot dusver - Reisverslag uit Perpezac-le-Blanc, Frankrijk van Derkenmarit - WaarBenJij.nu

Reis tot dusver

19 December 2016 | Frankrijk, Perpezac-le-Blanc

18-11-2016 Chaing Mai

Vandaag vroeg op om naar Pai te gaan.08:30 is hert busje er en crossen we door alle kleine steegjes om de rest op te halen. 11 + chauffeur om stelte naar Pai. 3.5 uur rijden en een mooie route. Het is echt jungle hier.

In Pai toch verrasd door het toerisme. Alleen maar hostels en restaurants. Nauwelijks Thaien en veel baarden, tatoo’s olifant broeken en alles is awesome. Voor het eerst ook veel Nederlanders. Ondanks dat alles een prima stadje om even te zijn. Ons hutje is prachtig. Lekker bed, luxe badkamer, koel en een zitje voor. Het zwembad naast het hotel is te gebruiken door iedereen. De mensen daar zijn erg druk met zichzelf en hoe ze erbij zitten. Als lunch groene curry. In onze ogen is die wit en niet een succes. ‘s Avonds eten we beter; rode curry en voor het eerst een spelltje van Lucas geprobeerd. Iets met wormen. Voor eht slapen drinken we nog een biertje op ons zitje voor het hutje. Lekker hoor vakantie!

19-11-2016 dag 11 Pai

Allebei wat onrustig geslapn. Er zat een beest in het dak! Als ontbijt een rond gebakken eitje met een plakje ham en een vieze knakworst. Valt tegen. Boekje lezen voor ons hutje is wel fijn. Heerlijk die luxe en je wordt er zo rustig van. Voor de lunch naar het centrum. Lekker gebakken rijst voor 35 bath. De goedkoopste tot nu toe. Ook alvast geinformeerd naar een motor huren voor een aantal dagen want we willen een tocht door de omgeving maken.

Snel naar het zwembad om de hitte tegen te gaan. De ochtenden zijn bewolkt en koel 20-25 graden. De locals hier trekken daar hun winterjas voor aan. De rest van de dag is het heet.

Die avond lopen we naar de markt. Veel leuke spullen maar we mogen niets kopen omdat we het anders niet in 1 tas kunnen krijgen. Het eten die avond is beroerd. Pizza uit de magnetron en een vieze burger. Wil je iets anders dan Thais moet je er flink voor betalen of het zelf doen want dit was smerig. Die avond nog Grandtour (top gear) gekeken.

20-11-2016 dag 12

Op tijd opstaan om de goede motor te bemachtigen. Gisteravond al ingepakt. We kunnen alles wat we nodig denken te hebben in de kleine rugzak kwijt. De rest van de spullen zit in de groene backpack en die weer in de andere backpack. We mogen deze bij het mevrouwtje van het hostel achterlaten.

Bij de verhuur is het chaos maar gelukkig kunnen we de Honda Wave 125 huren. Deze wilde Derk graag omdat de Thaien zelf deze hebben. Echt comfortabel is het niet. Niet erg! De banden zijn hard, de versnellingen werken en de rem ook redelijk. Al snel scheuren we door de jungel wegen van noord Thailand. De stop vandaag zijn Mae Hong Son moeten worden 111 km verderop. Veel begroeiing en rijst velden. Het oogst seizoen is begonnen dus de mensen zijn aan het werk. Met een paar stops onderweg komen we goed aan in Mae Hong Son. Hotel is prima en personeel erg vriendelijk. Het ziet er goed uit hier dus we boeken meteen voor 2 nachten. Die avond beklimmen we de trappen naar een tempel. Wij worden allebei niet echt warm of koud van tempels. Jammer want er zijn er wel veen van. Teveel goud en de decoratie glimt teveel vinden we.Gelukkig is er ook een avond markt. Daar eten we Pad Thaiaan het meertje. Leuk aan die lichtjes en lampjes. Nog even een biertje voor we gaan slapen? 7 flessen en zeer leuke/goede gesprekken verder rollen we naar huis. We hebben het leuk samen!

21-11-2016

Lekker uitgeslapen. Maar dan komt de moeilijkste maaltijd van de dag: het ontbijt. De keuze is rijst net als de volgende 2 maaltijden of continetial breakfast. Het wordt dat laatste. Derk een omelet met groentjes en Marit een bagel met cream cheese. Ook allebei een juice erbij. Ja ook hier hebben ze het! De smaak is goed maar het is eigenlijk altijd te duuren je hebt meteen weer trek. We kopen wat fruit en gaan op pad. Ongeveer 30 km verderop ligt een waterval waar we graag onder willen staan en zwemmen. We zijn er zo op de brommer. Helaas een bordje no swimming en de waterval is ook niet erg indrukwekkend. Gelukkig is er meer in de omgeving, namelijk een fishcave. Een grot waar je in gaat met een bootje om naar allemaal prachtige vissen te kijken denken wij. Ook dit valt tegen! Een vijver die tegen een rots ligt gevuld met karpers. Dan maar naar de hotsprings. Onderweg stoppen we bij een koffie plekje uitkijkend op de rijstvelden. Prachtig! Koffie komt ook uit de buurt en zijn ze erg trots op. Inplaats van 5 minuten genieten we zeker een uur van deze plek. Hotsprings zijn ook niets want het is een mud spa. Stinkt erg naar rotte eieren en kun je ook het water niet in. Ondanks alle tegenvallende atracties toch een super tocht gemaakt. Koffie plekje misschien wel het fijnste moment in Thailand tot nu toe.

22-11-2016 dag 14

Vandaag lekker rijden. Eerst een stukje van de route af naar het N/W. Hier ligt een klein Chinees dorpje tegen de grens met Myanmar. Wij blijven klimmen met de motor maar op een gegeven moment is het teveel voor de Honda en moet Marit afstappen met de rugzak. Het zou hier 42km vandag zijn maar we rijden er zeker 1,5uur over. Eenmaal daar vinden we een zeer gezellig dorpje. Ze groeien hier thee en willen dat graag laten proeven. Dit is ook waar de toeristen voor komen. We leren dat het een chinees dorpje is omdat de chinezen hier gevangen hielden tijdens de wereld oorlog. Luch wordt geserveerd bij een zeer aardig vrouwtje. Ze probeerd ons op allerlei verschillende manieren een heleboel te vertellen en doet haar best op het eten. Smaak is super! We krijgen zelfs thee na. Dit is dus de lokale specialiteit. Jammer dat het dan in een plastic beker wordt gegoten. Best lekker luidt het oordeel. De afdaling is gemakkelijk en duurt maar 30 min. Beneden is het lekker warm. Nu verder met onze tocht. Wij rijden njog 70 km over de moeiste wegen door de prachtige natuur. Allebei zeer onder de indruk. Wat een mooie tocht en wat een lekker weer! Tegen het eind wel erg last van onze billen. Net iets teveel kilometers vandaag. We stranden in Khun Yuam en hebben na 5 min al een verblijf plek gevonden. Mooi hutje voor een degelijek prijs. Even opfrissen en de stad in. Deze week is het feest hier. Er staan kraampjes met eten en mensen verkopen van alles. Matrassen, brillen,sokken, tafels, auto’s en alles daartussen. We eten Pad Thai. De slechtse tot nu toe. Bah! Gelukkig is er ook een plekje om currysoep te ten. Dit is erg lekker en kost 25 bath. Zo veel smaak en voeding voor zo weinig geld. Leuk als je nieuwe dingen probeerd en het is zo lekker. Er is ook een groot podium maar de band en vooral de zangeres moeten beter oefenen. ‘s Nachts is het koud maar slapen we goed. Morgen weer verder door dit prachtige stuk van Thailand.

23-11-16 Dag 15

Vandaag rijden we naar de Mae Sagriang. Zou niet zo ver moeten zijn. We ontbijten met fruit. Een appel en een banaan p.p. De rit is wederom prachtig. Het houdt niet op met de mooie omgeving en bochten. We lunchen op een uitkijk plekje met een mooi panorama over nog ongeoogste rijst. Marit eet rijst met een omelet erover. Ze heeft een beetje genoeg van die heftige smaken elke keer. Derk eet rijst met groentjes. Als we aankomen in Mae Sariang zijn we eigenlijk nog niet uitgereden en omdat het stadje ook niet erg mooi is besluiten we nog verder te rijden naar Hot of soms staat er Hod. Dit is zeker nog 95 km. Ook hier vinden we erg snel een verblijf. Onze eerste airco kamer ipv alleen fan. Om de hoek ligt een grote weg waar we wat restaurantjes hebben gezien. Hier gaan we eten. Ze spreken echt geen engels hier dus we bestellen met handen en voeten iets wat 2 andere jongens hebben. Geen idee wat het is maar het is ontzettend lekker. Zo lekker dat Derk nog een bordje besteld. Er zijn ondertussen ook wat Thaien gaan zitten en wij bestuderen ze aandachtig. Dat zal wel de vader zijn en dat zijn vrienden enzo. Er is ook een man die zijn eten wel zo pittig maakt dat zijn shirt helemaal nat is van het zweet. Als hij opstaat zien we een hoofd wat lijkt alsof hij onder de douche vandaan komt. Hij realiseren dat hij dit voor zijn plezier doet.

Donderdag 24-11-16 dag 16

Airco werkt niet voor ons! Maakt herrie en je wordt er ziek van. We slapen allebei niet goed. Als ontbijt is er rijst porridge. Lijkt op rijst soep met klontjes. Derk past en Marit probeerd wat. Snel weer op pas want vandaag gaan we naar Chaing Mai ons visum regelen.

De weg is het minst mooi vandaag. Veel 3 baans wegen met idioten achter het stuur. Als we bij het immigration office aankomen vragen we wat we moeten doen. Een gebouwtje hier achter moet je zijn. Als we binnen stappen en aangesproken worden bekruipt ons beide het gevoel dat dit niet goed is. Een man die veel te autoritair en arrogant is zegt dat we een formelier in moeten vullen. Hierop staat waat je verblijft dus geven we het adres op van het hostel wat we kennen in Chaing Mai. Hij controleerd iets en zegt dat het niet goed is. Morgen moet je met de eigenaar hierheen komen want die moet garant staan voor je. We zijn ineens is een soort maffia film terecht gekomen en vertrouwen het voor geen meter. Ook nog iets over een paar duizend bath betalen morgen zegt hij terwijl hij een fles drank van zijn bureau op de grond zet. Als we onze paspoorten hebben staan we zo snel als we kunnen weer buiten. Dit kan niet de bedoeling zijn. We vragen op internet op andere ook deze ervaring hebben. Snel krijgen we reactie. Dit is inderdaad niet goed en ergens anders in Chaing Mai is het gewoon normaal geregeld. Daar gaan we morgen kijken. We vinden een hostel en gaan de stad in. Raar om te beseffen dat we hier al eerder het lichtjes feest hier hadden. De sfeer is anders. Niet slecht maar wel anders. De drukte is ook lang niet zo heftig.

25-11-2016 dag 17

Weer vroeg op vandaag om weer het visum te regelen. De plek van bestemming voelt al beter. Alles is zonder extra kosten en moeite. Binnnen 1.5 uur is alles geregeld. Alleen de pasfoto’s waren niet groot genoeg maar die konden ter plekke geschoten worden. We lopen binnen no time met ons visum naar de bovenliggende shoppingmall. Een luxe grote supermarkt voorziet ons van een stokbrood en salami.

Op de motor verder naar de bestemming van vandaag: Pai. Dit laatste stuk is weer zoals de rest was. We dalen flink en daardoor wordt het ook weer warmer. In Pai doen we verder niets meer behalve terug kijken op de mooie tocht van 820 km. ‘s Avonds kijken we nog James Bond en voelen ons even lekker thuis. Morgen gaan we beslissen wat we hierna gaan doen en waar we heen gaan.

26-11-2016 dag 18

Pai kennen we inmiddels wel. Naar een ander hostel vandaag. Een houten hutje, klein maar gezellig. Voor het eerst een klamboe! Voor de zons ondergang gaan we naar de canyon. Hier is de zonsondergang spectaculair lezen we. De canyon is mooi en na een paar keer diep adem halen durft Derk over een stukje te lopen van 30 cm breed met een drop van 50 meter aan beide kanten zodat we een kleine wandeling kunnen maken. Dan wordt het erg druk met toeristen en is er teveel bewolking voor een mooie zonsondergang dus rijden we nog wat in de omgeving.

27-11-2016 dag 19

Half 8 op vandaag om een vroege duik te nemen in de hotsprings te nemen. 20 km rjiden en gelukkig is het nog rustig. Lekker warm en een mooi plekje in de natuur. Geen zwembad achtige dingen gewoon een grote super heldere vijver met stomend water. Het is fris in de ochtend, zeker op de motor. Dat maakt het lekker om in het water te gaan want overdag is het zeker te warm.

32 km verder ligt de Lod cave. Je betaald 450 bath om de tour te doen. Een gids uit het dorp neemt je dan mee met een olie lampje. Hij heeft er zin in want nog voor we hem kunnen begroeten en voorstellen is hij al vertrokken naar de grot. Erg groot en hoog van binnen. Jammer dat de gids op elephant , teeth en bath geen engels kan want we wilden wat meer weten over het een en ander. De tour duurt zeker een uur met boot tochtje erbij. Die avond eten we een echte hamburger. Rijst begint toch steeds meer tegen te staan. 2 x per dag is meer dan zat en als er gelegenheid is om iets anders te eten doen we dat graag. We boeken meteen een ticket naar Chaing Mai zodat we vanaf daar naar Sokuthai kunnen.

28,29,30-11-2016

Vanuit Pai naar Chaing Mai waar we op het busterminal afgezet worden. Precies genoeg tijd om even te eten en meteen weer de bus in naar Sokuthai. Wat gaat dit soepel allemaal. Na een aantal uur komen we aan. 30 minuten later hebben we ingecheckt en zitten we aan tafel om te eten. We zijn moe en gaan optijd slapen.

De atractie hier zijn oude ruines van tempels. Op de fiets verkennen we de omgeving. Leuk om even te fietsen want we hebben veel stilgezeten. Het national park waar de ruines staan kost normaal 100 bath, maar door het overlijden van de koning is het gratis. We hoeven alleen voor de fiets te betalen. Weer een voordeel wat we hebben door zijn overleden. In bangkok hadden we al gratis eten en drinken. We vinden het prima om 1 keer per week iets zwarts aan te doen om ons respect te tonen. Of had Marit dat jurkje al weg gegooit? De ruines zijn indrukwekkend en er staat van veel van overeind zegt Marit. Ze verwijst naar de uren die ze in Griekenland en Egypte als kind naar baksteen keek omdat Harmen dat interessant vind. Derk vind juist dat er niet veel staat omdat hij vermoed dat het nog niet zo oud is. Jammer dat er niets in het engels is geschreven. Later komen we er achter dat het ongeveer 600 jaar oud is.

We gaan opzoek naar een hidden buddha. Goed verstopt want het duurt even voor we hem vinden. Hji is zeker 12 meter hoog. Er komen 2 thaise mensen binnen en gaan op hun knieen nadat ze kaarsjes en wierrook heben aangestoken. Ze bidden en dat geeft extra sfeer in de ruimte. We luisteren tot ze kjlaar zijn en stappen dan ook op. We hebben een gesprek over wat er gebeurd met de dingen/geld dat mensen offeren. Derk dacht vanochtend een briefje van 100 bath gevonden te hebben maar toen hij op de grond keek lag er nog veel meer in het gras. Naar wie gaat dit geld? En als het weg waait mag je het dan wel pakken? De volgende dag gaan we naar Kanchanabury. We zitten lang in verschillende bussen. Op het eind in een publieke bus met veel schoolkinderen. Erg langzaam maar wel gezellig.

1-12-2016 dag 23

We willen zo snel mogelijk weg uit het hotel waar we geslapen hebben. Het is goedkoop en waren moe gisteravond maar we denken dat je de kamer ook per uur kan huren. We gaan naar een toeristischer stuk van de stad en nemen daar een kamer op een soort woonboot op de rivier. Wij dachten dat er niet zoveel was in deze stad maar het is groot en er zijn redelijk veel toeristen. Zelfs bars met blauwlicht. We zijn erachter gekomen dan blauwlicht in nederland roodlicht is. Een beetje geschokt en verafschuuwd zien en hebben we het over de dikke oude mannen die hier komen voor de meisjes.

In deze stad is de bridge over the river Kwai. Daar horen ook een paar musea bij die over de 2e wwo gaan. We weten weinig over wat hier gebeurd is in die tijd. Tijd om wat te leren dus. We kijken een docu over de krijgsgevangenen en burgers die aan de spoorlijn hebben gewerkt. Nu we iets meer weten gan we op pad. De brug is niet zo bijzonder. Eigenlijk net als alle andere bruggen hier maar de geschiendenis maakt het interessant. Het museum valt ontzettend tegen. Het enige in het engels zijn een paar standbeelden van de wereld leiders in die tijd en wat ze gedaan hebben. De verhalen verschillen ook nogal van wat wij geleerd hebben. Verder hebben ze een roestige wapen collectie, de jurken van alle miss Thailand van de afgelopen 50 jaar en een paar mooie stenen.

2-12-16

Na de geschiendenis lesson van gisteren gaan we vandaag met de rein over de Hellfire pass. Om 10:45 zou de trein vertrekken en staan we met 100 anderen te wachten. 11:30 rijdt de trein het station uit. De rit is ongeveer 2 uur en naast dat de omgevind leuk maar veel van het zelfde is, yucca en palmbomen plantages, is er niet veelk te melden. Een langzame trein rit door boeren thailand. Als we bij de eindhalte zijn kopen we een ticket terug en binnen 5 minuten vertrekken we.

Deze avond is het alweer feest. Zelfde spullen alleen 100 keer zo groot. We lopen er even door en kopen een ticket voor de voorstelling vanavond. Snel want het begint over 5 minuten! Ook hier wachten we. 1.5 uur later begint het. Wij vermoeden dat het over de koningen van Thailand gaat. Met extra aandacht voor de brug natuurlijk. Een soort scherm aan de andere kant van de rivier vertoont beelden van vechtende mensen. Vuurwerk en geweren. Ook op de brug gaan ze flink te keer. Ziet er proffecioneel uit. Na een uur blijft alleen het vereren van de koning nog over, zo staan we 20 minuten met een kaarsje in onze hand te luisteren en respectvol te zijn. Jammer dat we er niets van konden verstaan maar leuke show. We lopen nog even over de kermis tot we echt gek worden van het lawaai.

3-11-2016 dag 25

Er is veel te doen in de omgeving. We huren een motor en rijden 64 km naar de Erwan watervalle4n. 7 verdiepingen met grote vissen in een natuurpark. We gaan helemaal naar boven en vinden een rustig plekje om te zwemmen. Echte reisfolder plaatjes hier. We willen via de watervallen de 1600 meter afdalen. We klimmen en klouteren en komen op zeer rustige mooie plekken. Als we beneden zijn trillen we vann de honger. Je mag geen eten meenemen naar boven zodat de boel schoon blijft. Derk voelt ondertussen een flinke verkoudheid opkomen ( weken geen juice). We rijden naar huis en lezen nog wat.

4,5-12-2016

Ook in Thailand is ziek zijn niet leuk. Naast een uitstapje om water te halen doen we niets. Marit leest een boek en Derk ligt in bed ziek te zijn. Volgende dag ook niets gedaan. Wel lekker gefrituurde vis met groetjes gegeten. Smaakte goed.

6-12-2016

Vandaag reizen we met de bus naar Bangkok. Dit verloopt minder soepel maar lukt zonder al teveel wachten. In de bus spreken we een Frans stel dat al 1.5 jaar weg is. Ze gaan naar huis voor kerst. Waar vieren jullie kerst? Vragen ze ons. Kerst?? Het is heir 30+ graden en we gaan naar Koh Chang om op het strand te liggen. Onze hoofden staan niet in een kerst sfeer. Ze krijgen ons enthoussianst over Laos en werken in Australie. Het besef begint te dalen dat we kunnen doen wat we willen tijdens deze reis. Er is niet iets waarvoor we terug moeten en er is veel wat we met deze vrijheid kunnen doen.

We komen in Bangkok aan en verbazen ons beiden hoe leuk we dit vinden. Lekker veel drukte en veel Thaise mensen. We gaan vanavond naar de bios. Fantastic beasts & where to find them. De nieuwe Potter maar dan zonder Harry. Morgen om 07:45 naar Koh Chang

7-12-2016

Aangekomen op Koh Chang via een roestige boot. Onze overnachting is bij een Italiaan. Het is allemaal nodig aan vernieuwing toe en de sfeer is wat Shabby. We lopen naar een vissers dorpje met zeer kleurrijke bootjes. Hier geen witte stranden maar veel droognetten voor de vis.. we eten pizza van een real itliaan chef. Die was prima. Ook boeken we een andere plek voor morgen.

8-12-2016

We gaan naar the Tree House verkassen. Kleine hutjes voor 2 personen. Het is aan de andere kant voor het eiland. Ongeveer 200 meter van een wit strand vandaan. Dit is wat we hadden verwacht en gezocht. Witte zand stranden en palmbomen, blauwe zee. Er hangt zelfs zo’n schommel zoals die screensafer plaatjes ook hebben.

Het water is heerlijk warm. Tijd om te relaxen! 2 uur later hebben we een motor gehuurd. Toch lastig niets doen en stil liggen aan het strand. We gaan kijken wat er nog meer is op dit eiland.

• 25 December 2016 - 20:12

Dagmar:

Wat leuk om jullie zo toch nog te kunnen volgen :) !
    Ik ben benieuwd naar jullie verdere avonturen, de kop is eraf, op naar meer herinneringen maken en mooie momenten beleven, geniet!