Eerste dagen Maleisie - Reisverslag uit Brantôme, Frankrijk van Derkenmarit - WaarBenJij.nu Eerste dagen Maleisie - Reisverslag uit Brantôme, Frankrijk van Derkenmarit - WaarBenJij.nu

Eerste dagen Maleisie

Door: Ramp computer

09 Februari 2017 | Frankrijk, Brantôme

Maleisie
08-01-2017
‘’Wakey-wakey! Welcome to Malaysia. If you don’t see the sun it’s because it’s noon and is shining right above you.’’ Door deze en andere wijsheden worden we vrolijk het land ingeleid door de steward. Airasia bevalt ons goed. Zeer vriendelijk personeel en een rustige cabine. Niet zo schreeuwerig als Ryanair. Als we het vliegtuig uitstappen voelen we de lekkere hitte weer. Door dat we alles in 1 backpak hebben gepakt zijn we gedwongen onze bergschoenen aan te houden. Een uur later zijn we met de bus in het hart van Kuala Lumpur. Nu nog naar Chinatown voor een hostel en dan kunnen we erop uit. Een hostel is snel gevonden. Ook hier werken vriendelijke mensen en hoewel er alleen een bed staat dat de hele kamer op een kleine halve meter in neemt, is de sweer goed. We hebben een kaartje en een kleine uitleg gekregen. Buiten staan we 2 minuten te kijken welke kant we op gaan en er komt al een man ons helpen. Het bussensysteem is gratis en werkt met kleuren. Na een stevige hand en “welcome in KL” zijn we vertrokken de stad in.Dan nu naar belangrijke zaken: het eten. Er is hier al veel meer streetfood dan in Laos. Het ruikt heerlijk, er zijn allemaaal dingen die we nog niet kennen. We lopen een straat in met terrasjes(plastic) en keukens binnen. We bestellen 2 soorten noodles, de 1 lijkt op patthai en is minder, de andere is heerlijk. Een soort pindasausje met wat groente begeleid de eiernoodles. In dezelfde straat zit een Vietnamees, heel veel dimsum en andere Chinese specialiteiten. Ook veel nasi, satay en roti variaties. We eten een ijsje uit een kokosnoot als dessert. Ik kan niet wachten tot het morgen is en we weer wat kunnen proberen.

09-01
We gaan ontbijten bij een restaurantje in de buurt. Er werken bijna alleen moslims. We hebben tot nu toe heel veel moslims en Indiers gezien. Later zullen we leren waarom de Indiers hier in zulke grote getalen zijn. De Islam is hier 1 van de hoofd religies. Er is dan ook een Maleisische wet en de Sharia. Als je moslim bent wordt je dus ook volgens de Sharia berecht. Terug naar het eten: We bestellen roticanai en een taskie nasala beide nieuw en erg lekker. Ze zijn goed met deeg/brood waren en je krijgt er 3 lekkere sausjes/curry bij. Heel erg lekker dit!
Na het ontbijt de trein naar Batu Caves.Hier gaan we met een gekocht boekje de grot in. In de grotten is het verhaal van Rama en Sita uitgebeeld met poppen. Het boekje geeft tekst en uitleg. Ook hier worden we erg blij van. Eindelijk uitleg bij de dingen die we zien. Ook leren we op die manier iets over het Hindoeisme. Wat geen geloof is maar alles weg heeft ervan. Ook worden dingen uitgelegd uit het woord religie. Het verhaal was leuk en de grot was mooi, ook omdat het goed verlicht was vanwege de poppen. Een stukje verder is de Temple Cave. Hier reizen elk jaar tussen half januari en half februari 1miljoen als bedevaart naar het enorme standbeeld van 43 meter hoog. De trap naar de cave telt 272 treden en heeft als vermaak allemaal aapjes, met ook kleintjes. Als lunch eten we nasigoreng, 2 samosas en een platbrood. Weer zijn er 3 leuke kruidige dips bij. Chilli coconut is de favoriet.

Als we terug lopen naar de trein wil Marit henna laten zetten. Het wordt met een klein spuitzakje gezet. Binnen 5 min is ze klaar. Ik vraag haar of ze een carriere in de patisserie heeft overwogen, ze lacht en zegt dat ze hierbij blijft. We slenteren weer een aantal KM’s door de stad voordat we bij de dimsum stand komen.We kiezen: curry, chicken, mushroom, chinese, potato, blackpepper en nog wat. Ook dit is heerlijk. Het eten is overal en het is allemaal lekker. De volgende stop zijn de Twin Towers. Een tijdje de hoogste van de wereld. Op 170 meter is een brug. Kost 25 euro omdaar een kijkje te nemen. Dit zullen we laten schieten. Er is naast de towers een park aangelegd. Heeft niets weg van een natuurpark zo mooi bijvoorbeeld als Sonsbeek. Het is een ontworpen park. Met een baan voor hardlopers en een fontijn waar als het donker wordt een licht en watershow zal worden vertoont, gras waar je niet op mag lopen en langs de rand dure restaurants. We lopen er een tijdje en kijken naar de watershow. Dan is het weer tijd om te eten. In een drukke straat op een vol terras krijgen we een tafeltje. We eten in een lichte sojasaus gestoomde redsnapper. Wat babykool gebakken met 6/7 tenen knoflook, en wat noodles begeleiden de vis. Wat een feest. Moe en voldaan gaan we naar huis. Morgen weer een dag.

10-01-2017
We moeten om 12 uur uitchecken en we willen eerst nog een vluchtboeken naar Borneo. Dit lukt en rond 12 uur lopen we naar het goedkopere hostel. Het lijkt een beetje op een drugsverslaafde huis maar het is maar voor 1 nachtje. Brunch is uitgebreid en erg lekker. Lamscurry, naanbrood, tandori chicken en tosai marsala. De bediening herkend ons van de dag ervoor en vind het leuk om ons terug te zien. Hij geeft ook nog uitleg bij alle sausjes en curry. Zijn lievelings is fishheadcurry. In een bak liggen 3 vissenkoppen van 15 cm. Hoe graag die man ons ook aan de kop wil zien kluivenwe gaan het niet doen. Het is pas onze eerste maaltijd van de dag. Na de brunch lopen we een stuk door de stad naar de nationale moskee. Deze is op dat moment gesloten voor bezoekers, dus gaan we door naar het nationaalmuseum. Hier wordt de geschiedenis van Maleisie en alle namen die het land heeft gehad uitgebreid behandeld. Na de geschiedenisles is het de hoogste tijd voor pre-dinner drinks. Een barretje serveert voor 1.80euro gin met een slokje tonic. De gin is lokaal gemaakt, waarschijnlijk goedkoper dan de tonic. Als het glas vol is gaat de tonic er pas bij.
De zoektocht voor eten einigt in Chinatown bij een stalletje waar ze claypot serveren. In de pot gaat rijst, water, dat kookt 10 min op een houtskolen vuurtje dan gaat er kip gemarineerd in yoghurt,limoen en kruiden bij voor 5 min en dan soyasaus,blacksaus en een onbekende saus. Beetje roeren en klaar. Het is wederom heerlijk. De sfeer op straat is super. Dit is wat we gehoopt hadden!

11-01-2017
Vandaag vliegen we naar Borneo. We gaan eerst naar onze ontbijt vriend. HIj begint gelijk over de fishheadcurry. Gelukkig voor ons is die om half 9 nog niet af. De vlucht verloopt goed en om 15.30 hebben we een hostel gevonden. We gaan direct de stad KotaKinabalu verkennen. Er is een grote vissershaven met de bijpassende restaurants. De keuze is reuze. We zien wat bekende maar vooral veel onbekende vissen.
Parrot fish ziet er gaaf uit, maar is wat te groot. Als we een mooie uitgekozen hebben stomen ze de vis op een bananenblad op de BBQ. Haf is de lokale naam. Erg lekker en de sambal, waarmee de vis is ingesmeerd ook! Niet pittig zoals Oelek, maar een beetje tomaatachtig. Nog een kleine fotoshoot van zijn indrukwekkende keuze. Vooral de Tigerprawns van 0.5 kilo per stu. Een stukje verderop is de avond markt. Hier wodt de vis verkocht. Nog nooit zoveel verse vis gezien.Ogen helemaal helder, stijf van de rigor mortis en geen vislucht. Wel even de voeten wassen vanavond want er wordt nogal veel met water, bloed en ingewanden geknoeid. We gaan wat drinken en gelukkig zitten zijn. De warmte is nu lekker 27 graden. We zitten met een biertje op een terras en kunnen praten met de bevolking. Vooral dit is erg fijn.
Als de we gaan eten komt de eigenaar ons uitleggen hoe we het met wat moeten eten. We hebben weer een claypot maar heel anders dan de vorige avond. Er zit ook een soepje getrokken van kruiden bij. We hadden niet veel met de Aziatische keuken maar hier in Maleisie is het ongekend goed. Vooral de afwisseling en ruime keuze is fijn. Het is als je niet te toeristisch zit ook nog goedkoop.
We lopen later nog een winkeltje in waar ze medicinale kruiden enzo verkopen. De aardige vrouw van de winkel verteld alles wat ze weet over gingsen wortel en we luisteren aandachtig. Eigenlijk is het goed voor alles. Diabetes, je hart, bloedsomloop en de rest. Het mooie doosje met daarin 150 gram gingsen wortel in schijfjes kost alleen wel 120 euro. Toch maar door het leven zonder dan.

12-01
Vandaag lekker uitgeslapen. Derk is voor het eerst eerder wakker dan Marit. We ontbijten later met toast uit een tostie ijzer en snoepjes jam.
Als we langs de pier lopen ontdekken we dat er veel eilandjes bij de kust liggen. Misschien iets voor morgen?
Na wat geslenter door de stad is het tijd voor koffie! Terwijl Marit leest over een jungle trip, kijkt Derk of we onze ticket naar Vietnam kunnen omboeken. Dit kan tot grote luchting van Marit!
In Maleisie is zo veel te doen en te beleven dat we meer tijd nodig hebben dan 3 weken. Wat een rust brengt dat in eens.
‘s Avonds eten we uiteraard vis! Op de pier naast de schommelde vissers bootjes eten we op plastic stoeltjes met een heleboel Maleisiers om ons heen,gestoomde vis met gember, groente en rijst. Geen bier want de stalletjes zijn allemaal van moslims.